- cruisecontrol aansluiten op het W-contact op de dynamo. Echter, MX5 heeft geen W-contact. Het W-contact wordt nogaleens gebruikt om toerentellers e.d. aan te drijven. Je hebt dan weliswaar een cruisecontrol die motortoerental afhankelijk werkt en dus niet snelheidsafhankelijk maar de werking is verder hetzelfde.
- cruisecontrol aansluiten op een bepaalde stekker in het zekeringenblok. Betreffende stekker zou het aantal ontstekingspulsen doorgeven ten behoeve van de toerenteller. Aansluiting is inderdaad gevonden, maar het boordcircuit van de MX5 is zo onstabiel, dat de cruisecontrol bij het inschakelen van de ruitenwissers of de richtingaanwijzers helemaal van slag raakte en ook aldoor geheel en al overstuur(d) uitschakelde.
Toen heb ik op internet een interessant alternatief aangetroffen: de reed switch die achter de snelheidsmeter zou zitten of, indien hij ontbrak, gemakkelijk zou kunnen worden geplaatst. Info ingewonnen bij de Mazda MX5 club, klokkenpaneel uit het dashboard gesloopt en bij Radio Rotor in de Kinkerstraat een reed switch aangeschaft voor Euro 1,90. Naar informatie van de Technische Commissie van de MX5 club zou het volstaan om de blauwe draad van de cruisecontrol (waar het snelheidssignaal op aangesloten moet worden) te verbinden met een pootje van de reed switch en de massadraad van de cruisecontrol met het andere pootje. Aldus gedaan en ja hoor, geen snelheidssignaal. Gelukkig begreep ik vrij snel waarom niet. Een reed switch is niets anders dan een gewone aan/uit schakelaar die door een magneetje wordt bediend (in dit geval de ronddraaiende magneet van de mechanische snelheidsmeter). Je hebt dus STROOM ofwel ELECTRICITEIT nodig om een snelheidssignaal op te wekken. De fase van experimenteren was aangebroken.
Experiment 1
De reed switch werd aan een pootje voorzien van 12 Volt via het contactslot en aan het andere pootje een 12 volts lampje dat naar massa liep. Voor het lampje was een aftakking gemaakt naar het blauwe draadje van de cruisecontrol. Resultaat: cruisecontrol pakte af en toe haperend op, maar viel dan meteen weer uit. Er gloorde hoop aan de horizon! Razendsnelle hersenfysische analyse leverde het vermoeden op, dat ook hier weer de oorzaak was het instabiele boordcircuit van de MX5. Nog even voor de absolute leken: lampje is noodzakelijk omdat de stroom die via de reed switch loopt "iets te doen" moet hebben. Als ik zonder meer + en - via de reed switch zou verbinden, dan zou deze direct vastlassen, gevolgd door het klappen van een ongetwijfeld essentiele zekering.
Tijd voor Experiment 2
Experiment 2
Eigenlijk hetzelfde als Experiment 1, maar dan als stroombron gebruik maken van een inmiddels afgeschreven telefoonlader. Het interessante kenmerk van telefoonladers is, dat ze een buitengewoon stabiel stroompje afgeven, met een voltage waar de cruisecontrol dol op is, namelijk 5,08 Volt. Schakeling werd dus: 12 V via contactslot naar telefoonlader (gesoldeerd op het kopje, waarmee de telefoonlader dus normaalgesproken in de sigarenaansteker zit) en massa van de MX5 verbonden met het zijcontact van de telefoonlader. Vervolgens het stekkertje van de telefoonlader afgeknipt (dat dus vroeger in de telefoon werd gestoken), draadje + en draadje - uit elkaar gepeuterd en de + aangesloten op de reed switch. Andere pootje van de reed switch verbonden met het lampje en de aftakking naar de blauwe draad en de draad komende vanaf het lampje verbonden met het - contact van de telefoonlader. Zie hieronder in bungelende toestand deze installatie.
Ziet er dus schematisch als volgt uit:
Daarna met bonzend hart plaatsgevonden achter het stuurwiel, waanzinnig van ongeduld de snelheid fluks op 70 km/uur gebracht (gaat aangenaam snel met de MX5) en de cruisecontrol ingeschakeld. EN JAWEL! Als een zijdje!!! Welk een triomf. Met ouwe rommel een snelheidssignaal geconstrueerd waar menige dure middenklasser vandaag de dag een puntje aan kan zuigen. Tot slot volgen er nog wat foto's van de diverse componenten.
Zie hierboven de zogenaamde vacuumservo. Deze wordt aangedreven op het vacuum van rembekrachtiger en is in feite de motor van de cruisecontrol. Uit de servo komt een bowdenkabel (net zoiets als een remkabel van een fiets) die verbonden is met de gaskabel van de auto. De servo beschikt over 2 electromagnetisch bediende klepjes die het vacuum toelaten dan wel laten weglopen en aldus het gasgeven regelen. Zie hieronder de aansluiting van de servo op de gaskabel.
In de auto is een keurige stick ingebouwd op de stuurkolom waarmee alles geregeld wordt. Je hebt 4 functies:
- inschakelen van de cruisecontrol
- snelheid verhogen
- snelheid verlagen
- en nadat de cruisecontrol is uitgeschakeld (gebeurt automatisch als je de rem of de koppeling bedient) kan de laatst ingestelde snelheid automatisch weer worden ingesteld
Dit verhaal is geplaatst op aansporing van Dick, opdat het voor het nageslacht bewaard wordt. Tot slot nog even alle componenten op een rijtje, die je moet inbouwen inzake een cruisecontrol:
- electronic brain van de cruisecontrol; een zwart plastic doosje waarin diverse stekkers worden gestoken.
- de vacuum servo, inclusief aansluitingen op de vacuumslang van de rembekrachtiger, de gaskabel en een stekkertje dat weer verbonden is met de kabelboom die uit het electronicakastje komt.
- de joystick aan de stuurkolom.
- de koppelingsschakelaar, waardoor bij het intrappen van de koppeling de cruisecontrol direct uitschakelt.
- de aansluiting van twee draden op de remlichtschakelaar, waardoor de cruisecontrol uitschakelt als de rem wordt beroerd.
- en natuurlijk de aansluitingen op + 12 Volt via contact, het snelheidssignaal..... en massa.
Voor vragen sta ik gaarne tot uw beschikking. Zo goed, Dick?
Geplaatst 19 oktober 2007 door Peter
7 comments:
Duidelijk een projectmatig opgezet klusje. Kun je de six sigma project plannen er nog even bijbloggen?
Mooi verhaal.... zeer interessant... leuk gedocumenteerd.....
Maar.......
Wie van ons heeft verder een MX5 van 1993, waar dit op toegepast kan worden???
Peter, niet ingaan op voorstellen die iets met werken te maken hebben, zoals six sigma e.d.
Is niet goed voor gezondheid, zowel de jouwe als die van de medebloggers. Niet doen dus. Ga trouwens op tocachat voorstellen dat er een verbod komt om ook maar iets over werken in zijn algemeenheid neer te zetten. Tocachat is slechts bedoeld voor onzin (Mark), ongein (Peter), eten (Rolf) en af en toe wat zinnige informatie over Brazilë (allen), golfen (ik), nog te slopen en te bouwen huizen (Maarten).
Nu nog iets vinden wat de specialisatie van Dick kan worden. Heb het al..... bbq en wijn!!!!
Dus Dick, voortaan alleen nog hierover en incidenteel kunnen we wetenswaardigheden over A ook goed hebben, maar geen rode vlekken in de liezen veroorzakend geneuzel over werken of iets wat daar op lijkt. Dit ter voorkoming dat we anders binnenkort mijn goede vriend P.Polak aan de zuurstof moeten leggen.
Zal proberen mij aan deze conventie te gaan houden..
groeten,
Beerenburg Born Dick
Heee Peter, had je i.p.v. dat lampje achter het dashbord niet een mooie led-verlichting onder de Mazda kunnen monteren. Supergaaf, zie je een flikkerend blauw licht onder de auto uitkomen als je broer de cruisecontrol inschakelt!!!
Heren,
Puntsgewijs:
Rolf, six sigma projectplannen liggen op dit moment in het mortuarium in de diepkoeling in afwachting van definitieve ter aarde bestelling. Helaas.
Rob, misschien is de telefoonladertechnologie ook wel toepasbaar op andere soorten automoielen? Wellicht op oude Mercedessen die geen electrisch signaal hebben? Dus weest op voorhand blij met deez verrijking van de moderne hedendaagse technologie! Qua six sigma: zie hiervoor.
Dick, laat je niet op het strafbankje zetten (zei de nog-even-mede-bankslaaf). Bepaal je eigen conventies! Dat zijn altijd de beste. En dan kan je ook lekker aanschoppen tegen de conventies die niet van jou zijn, want die deugen dan natuurlijk iet.
Rob, blauw licht leuk idee. Zal mijn broer voorstellen. Overigens, voor de ware opletter: lampje knippert zodra de auto gaat rijden, is niet geschakeld via de cruisecontrol, maar via +12 Volt via contactslot. Kan niet via de cruisecontrol.
Nog meer gaaf!!!! Heeft hij permanent blauw knipperend licht onder zijn wagen. Je hebt ze trouwens ook in buigzame varianten, kun je ze in de wielkasten monteren. Supergaaf!!!
Kun je die Mazda niet een paar dagen lenen? Gaan we m helemaal pimpen!!!!
Beste Peter,
Werkt de Cruise Control nog steeds, en/of is het ook in te bouwen in een '91 Miata?
mvrgr, Jochem
Post a Comment