Saturday, May 16, 2009

AUDI A6 TESTRAPPORT


Tijdens het bereiden van de maaltijd voor de Italiaanse wijnproeverij was ik in de gelegenheid de nieuwe Audi A6 van Mark aan een proefrit te onderwerpen. Meteen na het afgieten van de pasta gingen we onderweg het circuit op. Mark was niet te ontlopen, hij had de sleutels in zijn broekzak. Eveneens had Mark nuttige bijdragen als:
> Bij het inschakelen van groot licht op een stille provinciale weg: “Dit is groot licht”
> Bij het in- en uitstappen: “Er gaan hier en daar allemaal lampjes branden in het interieur”
> “Heb je wel eens met een automaat gereden?”
> “Je kan de automaat ook in een stand zetten dat deze niet meer ‘doorschakelt’, handig bij het berijden van heuvels en bergen”.
Het circuit liep via de polderdreef, buitenring richting Lelystad naar de A6 en via tussenring terug naar de knoflook maaltijd. Gedurende het rondje is niet opgemerkt dat we “even weg waren” door de vrouwelijke gasten. Die dachten dat ik nog braaf in de keuken vertoefde.

GOED

-1- De auto is verdomd snel. Waarom überhaupt naar de snellere motor in A4 gekeken? De A6 (V6) is supersnel in acceleratie en topsnelheid en daarbij comfortabel. De A4 kan dan alleen nog maar geschikt zijn om A. Vrienden af te schrikken, B. 24 uur van Le Mans te rijden (alhoewel ik dan nog steeds voor de A6 zou kiezen). C. Uitsluitend een circuit te berijden of D. Voor een volgende poging om sneller te rijden dan een flitspaal een foto kan registreren van het vehicel.
-2- Schakelen. De automaat is een moderne versie van de zgn. Variomatic. DAF techniek in Audi dus.
-3- Verlichting, helder en het Nederlands commando luchtafweer zou jaloers zijn op het grootlicht van deze Audi.
-4- Muziek, Italiaans in Hifi
-5- Stuur, lekker stuurtje
-6- Bedieningsknoppen, degelijk, overzichtelijk, niet te veel en netjes verlicht
-7- Interieur lampjes. Handgrepen lampje, diverse dorpel lampjes voor en achter. Vermoedelijk is het interieur voorzien van ong. 2000 lampjes voor bij het in- en uitstappen. Ik begrijp meteen de afgedwongen garantie regeling. En, dit houdt in dat de auto eigenlijk ontworpen is voor gepensioneerde niet-rokers?
-8- Ruimte. NB. Voor A is chauffeur stoel iets te ruim en rijden in een A6 niet bemeten.
-9- Lende steun goed af te stellen
-10- Omkijk-blik-garantie. Omstanders kijken om, maar alleen als de rijder Dick heet
-11- Kofferruimte. Diep & Netjes rechthoekig zodat wijndozen prima te plaatsen en te stapelen zijn

MINDER GOED

-1- Auto heeft relatief (te) korte zetels. Vreemd voor deze klasse. Deze mening wordt gedeeld door Mark
-2- Verbruik is 1:3 volgens Mark
-3- De bijrijder (Mark J)
-4- Chromen stripje achter op de kofferdeksel kan oxideren, maar gelukkig nog niet bij deze A6
-7- Asbak wordt gerenoveerd tot gadget opbergbox. Er mag dus niet gerookt worden in de A6. de vertrutting heeft ook bij Mark toegeslagen.
-8- Bekerhouders. Netjes weggewerkt en niet bedoelt voor praktisch gebruik. Maar hallo, het is dan ook geen Amerikaan. Koffie drink locaties in Europa binnen handbereik.

Is deze auto goed voor
VELE FIJNE TOP-GEAR MOMENTEN?

Ja ZEKER, A b s o l u u t !!

7 comments:

Brasilbar said...

Dus die 2000 interieurlampjes begeleiden je als een aanvliegroute naar je zetel?
Handig voor late avonden, en zeker aangezien die zetel zo kort is.

Barbequebar (Dutch language) said...

auto is snel genoeg inderdaad, maar een half uurtje in de A4 met 3ltr motor was erg indrukwekkend!
En die had een schuifdak en een nog veel betere stereo....maar ook saai van uiterlijk.
Audi is idd. een rood verlichte kerstboom in het donker, ik vind het wel mooi! (wellicht komt er een tweede serie foto's op de blog....
Verder blijft asbak gewoon asbak, geen parrot erin; Er gaat een bluetooth set achter het dashboard en info gewoon via dashboard display, bediening via reeds bestaande stuurknoppen. Wat betreft bekerhouders; op de achterbank zitten ze natuurlijk ideaal!, die ene op het dashboard hangt net boven het instrumentarium ja...een beetje eng, wel binnen handbereik.
Ben nog een los voetje aan het fabriceren voor mn
oude navigatie, hoewel de ingebouwde navi het ook goed doet... Navigatie CD's voor Europa worden door goede vriend gedownload en ik ben dan dus dubbel voorzien, beetje overkill, en hoop niet dat beide vlaamsche damesstemmen een verschillende richting op willen.
korte zetels klopt, ik vind dat zelf maar een klein beetje vervelend.
Erger is; ik kan mn arm niet lekker op de armsteun kwijt, te ver weg...de audi is te breed!!
En zo blijft er altijd wat te zeuren...
Maar wat is een automaat lekker in de files!
Bedankt voor je lovende woorden Dick, wellicht mag je op weg naar Leiwen ook een keer achter het stuur :)

Rob said...

Leiwen????? Leiwen?????
Wanneer gaan we naar Leiwen?????

En idd, de Audi is een mooie auto. Natuurlijk net geen Mercedes, maar toch..... het komt in de buurt.

Overigens, net vorige week een paar neiuwe sloffen onder de hoerensloep laten leggen. Michelin Energy Savers. Of ze echt energie "safen" weet ik niet, maar ze rijden geweldig.

Diktari said...
This comment has been removed by the author.
Diktari said...

Nee Rob, Michelin Energy Savers.. geen Hoerensloep Energy Savers. Ze besparen Michelin een hoop Energy. Want ze hoeven nu voor deze prijs slechts 1 paar banden te produceren en te verkopen.

Rolf: inz. Audi testrapport en mijn lovende woorden. Zo pak je dat dus aan!! Wordt zelfs uitgenodigd om binnenkort naar Leiwen weer achter het stuur te mogen plaats nemen. Dit terwijl Mark het toch vrij genant vond dat ik een paar auto's op de A6 van de weg drukte met groot licht signalen.. Ja, sorry, de Audi maakte het beest in mij wakker (alles wat met een A begint overigens..)

Maar wil graag de bekerhouders achterin nog eens testen. Hier was ik nog niet aan toegekomen. Met de ruimte en comfort zit het achterin wel goed.

Rob said...

Dick, goed plan!!! Bij komende Leiwentrip gaan wij achterin bekerhouders testen.Hoorde net van Mark dat er komende week een extra sigarenaansteker achterin gemonteerd gaat worden en ook een bluetooth aansluiting op het dashbord. Dit betekent dat wij dus achterin sigaren kunnen paffen (waarom anders een extra sigarenaansteker??) en onderhand kunnen bellen via bluetooth en van gekoelde dranken uit koelbox kunnen genieten in de bekerhouders. De achterbank is dus reeds gereserveerd voor Dick en ondergetekende.

Ps: de asbak voorin mag niet gebruikt worden en schijnt een andere bestemming te krijgen, maar over de asbak achterin is niks gezegd!!!!

Maarten said...

De recensie doet me wel een beetje merken aan dat andere merk C. Veel lichtjes, comfortabel, terecht afgedwongen garantie. Goede keus.